Jumaat, 11 Oktober 2013

Apa ITu AzAB kuBuR

Azab Kubur (Bahasa Arab: باﺬﻋ ﺮﺒﻘﻟا Adhābal-Qabr) adalah satu konsep Islam bagi tempoh selepas kematian tetapi sebelum Hari Kiamat, apabila roh-roh yang tidak bersaksi dengan kesaksian yang benar akan dihukum dan diseksadalam kubur. Dalam Islam, selepas mati roh seseorang melalui suatu peringkat digelar barzakh, di mana ia wujud dalam kubur (walaupun jikamayat orang itu telah dimusnahkan, rohnya akan rehat di bumi berhampiran tempat kematian mereka).

Apabila pengebumian tamat dan orang terakhir di upacara itu telah melangkah 70 langkah dari kubur, Malaikat Munkar dan Nakir akan menegakkan mayat dalam kubur dan menanyakan tiga soalan: "Siapakah Tuhanmu? Siapakah nabimu? Apa agamamu?".

Seseorang yang soleh akan menjawab secara betul,mengatakan bahawaTuhan mereka ialahAllah, bahawa Muhammad adalah Nabi mereka dan agama merekaadalahIslam.

Jika si mati menjawab soalan secarabetul, masa menantikan kebangkitan semula adalah menyeronokkan. Mereka yang tidak menjawab seperti yang telah disebutkan akan menderita Azab Kubur hinggahari pengadilan

Beberapa mazhab Islam awal seperti Khawarij dan sesetengah bahagian Mu'tazilah menolak iman ("kepercayaan teguh") dalam Hukuman Kubur. Kumpulan-kumpulan ini tidak semestinyamenolak kewujudan azab, tetapi lebih kepadamenolak ketidakdapatsangkalan hadis yang menjelaskan azab ini.

Dalam Islam, alam kubur merupakan "tahap ketiga" kehidupan manusia, mengikuti kehidupan dalam rahim dan kemudian hidup fana, dan yang keempat hidup selamanyadi syurga atau neraka.

Hukuman kubur digunakan tanpamengira jalan mati atau kedudukan corporeal si mati, dan diukur mengikut kriteriatidak seperti yang hidup. Yang hidup tidak dapat menganggap benda-benda ini dengan mata, telinga atau deria dalam mereka.

Meskipun, seorang yang mati adalah pada keseluruhannyamenyedari mereka, tetapi menurut dengan kriteria hidup selepas mati. [Penjelasan diperlukan]

Haiwan dapat mendengari Hukuman Kubur sementara manusia tidak dapat.

Sesetengah umat Islam juga percaya bahawayang hidup dapat mengantarai yang mati yang menjalani hukuman, dan lebih kurang buat sementara waktu menghentikan penderitaan mereka.

Nabi Muhammad bersabda: "Sesungguhnya antara amalan kebaikan seorang Mukmin yang akan terus menyertainya sesudah matinya ialah ilmu yang dia ajarkan dan dia sebarkan, anak soleh yang ditinggalkannya, mushaf yang diwariskan atau masjid yang dibangunkannya atau rumah ibnu sabil yang dibangunkannya atau mata air yang dialirkannya atau sedekah yang dikeluarkan daripada hartanya pada saat diasihat dan masih hidup, amalan itu akan menyertainya sesudah mati." (Sahih, Ibnu Majah)

   ***   CONTOH DALAM SUNNAH. ***

Sunnah mengandungi bukti dan penjelasan hukuman kubur. Diceritakan Ibn 'Abbas: Rasulullah melalui dua kubur dan berkata,"Kedua-dua mereka(orang yang dalam kubur) diseksa, dan mereka tidak diseksaoleh kerana dosa besar. Yang ini tidak digunakan untuk menyelamatkan dirinya dari menjadi dilumpuri dengan kencingnya, dan yang satu lagi pernah membuat fitnah (di kalangan orang untuk membangkitkan permusuhan, misal kata, seorang pergi kepada seorang dan memberitahunya bahawa sebarang orang berkata tentangnya pasal sebarang perkara-pekara buruk).

Nabi kemudian menanyakan daun hijau sebatang pokok kurma, membelahnya ke dalam dua bahagian dan menanam satu di tiap kubur dan berkata,"Ia diharapkan bahawa hukuman mereka boleh reda hingga kedua-dua keping daun berkeringan."

Dari Abu Hurayrah yang berkata: Nabi berkata, “Apabila salah seorang kamu menamatkan tashahhud (keterangan agama dalam solat) akhir, dia harus meminta perlindungan dengan Allah dari empat perkara:

Dari Azab Api Neraka, dari Azab Kubur, dari percubaan hidup dan kematian, dan dari percubaan jahat Maseehud-Dajjaal (Masihi Palsu).”

Anas melaporkan Nabi Muhammad berkata: Jika andatidak (meninggalkan) pengebumian yang mati (dalam kubur), sayasudah tentu berdoa kepada Allah bahawa Dia harus membuatmu mendengar keapda seksa kubur.

Diceritakan Anas: Rasulullah berkata, "Apabila seornag manusiadiletakkan dalam kuburnya dan para sahabatnya kembali dan dia jua mendengari langkah kaki mereka,dua malaikat datang kepadanya dan membuatnya duduk dan menanyanya: Apa yang kamu pernah berkata kepadalelaki ini, Muhammad? Dia akan berkata: Aku bersaksi bahawa dia adalah Rasulullah. Kemudian ia akan dikatakan kepadeanya, 'Lihat pada tempatmu dalam Api Neraka. Allah telah memberikan kamu tempat dalam Syurga daripadaitu. “Rasulullah menambah, "Orang yang mati akan melihat kedua-dua tempatnya.

Tetapi seorang kafir atau munafik akan berkatakepada para malaikat, 'Aku tidak tahu, tetapi akupernah berkataapa yang orang pernah berkata! Ia akan dikatakan kepadanya, 'Tidak pun kamu tahu atau pernahkah kamu mengambil panduan (dengna membawa al-Quran).' Kemudian dia akan dipukul dengan penukul besi di antara kedua telinganya, dan dia akan menangis dan tangisan itu akan didengari oleh apa-apa sahajayang mencapainya kecuali manusiadan jin."

Umm Salama melaporkan: Rasulullah datang kepadaAbu Salama (apabila dia mati). Matanya dimuatkan buka. Diamenutupnya. Dia mendekati mereka, dan kemudian berkata: Ketika roh diambil penglihatannya mengikutnya. Sesetengah orang dari keluarganya menangis. Jadi dia berkata: Jangan berdoa untuk dirimu sendiri apa-apa kecuali yang baik, untuk malaikat kata "Amin" pada apa yang kamu berkata. Diakemudian berkata: Ya Allah, ampunilah Abu Salama, tingkatkanlah darjatnya di kalangan merekayang dipimpin benar, berikannya seorang pengganti pada keturunannyayang masih ada. Ampunilah kami, Ya Tuhan sekian Alam, dan buatlah kuburnyaluas, dan berikannya cahaya dalamnya.

SUMBER
wiki

Tiada ulasan: